Lääkitykselläni yhteys erektiovaikeuksiin?

Luin jutun hyperseksuaalisuudesta sivultanne. Kun olen aloittanut lääkityksen vuonna 2014 ropiniroli 16mg päivässä, on tullut suuria vaikeuksia erektion kanssa. Siis päinvastoin kuin tuossa jutussa kerrottiin. Meille vaimoni kanssa on erittäin tärkeä myös seksuaalinen kanssakäyminen. Mikä neuvoksi?

Erektiohäiriö ei ole tyypillinen ropinirolin sivuvaikutus, mutta periaatteessa voidaan ajatella että ko. vaikutus voisi tulla verenpaineen välityksellä. Ropiniroli saattaa asentoriippuvaisesti vaikuttaa verenpainetta alentavasti. Tämän yhteyden puolesta puhuu mikäli ongelmilla on ajallinen yhteys lääkkeen aloittamiseen tai annoksen nostamiseen. Huomioiden tämä, kannattaa keskustella ko. lääkityksen kokeellisesta tauottamisesta hoitavan neurologin kanssa.

Ropiniroli ja muut dopamiiniagonistit voivat joskus aiheuttaa hyperseksuaalisuutta, mutta kyseessä ei siis ole erektioon liittyvä asia. Hyperseksuaalisuus voi tarkoittaa vain sitä, että ajatukset pakonomaisesti pyörivät seksuaalisissa asioissa. Henkilö voi siis olla hyperseksuaalinen vaikka hänellä olisi erektiohäiriö.

Ystävällisin terveisin
Valtteri Kaasinen

«Takaisin