Katso parhaat vinkit arjessa selviytymiseen

Liikunta ehkäisee oireita ja pitää mielen virkeänä

Parkinsonin tautia sairastavalle säännöllinen, jopa päivittäinen liikunta on erittäin tärkeää. Liikunta ehkäisee oireita ja auttaa pitämään mielen virkeänä. Tähän palstalle olemme keränneet vinkkejä liikkumiseen niin sisällä kuin ulkonakin. Lähetä sinäkin oma vinkkisi! 

  1. Jos et halua lähteä yleiselle aerobic-tunnille, voit yhtä hyvin raivata omaan olohuoneeseen tilaa, jossa on helppo tehdä venytyksiä ja voimisteluliikkeitä, joko lempiohjelman parissa tai yhdessä läheisten ihmisten kanssa.
  2. Kävelysauvat ovat mainio apuväline ulkoiltaessa. Paitsi että ne ovat hyvää treeniä käsille, ne myös auttavat säilyttämään tasapainon. Suosittelen!
  3. Tuolista ylös nouseminen on hankaloitunut huomattavasti. Ennen kuin nousen, lasken mielessäni hitaasti yksi-kaksi-kolme ─ ylös! Laskeminen auttaa keskittymään ja jännittämään lihakset oikeaan aikaan, ja ylös nouseminen helpottuu.  Mikä parasta, tätä pientä jippoa ei huomaa kukaan muu!
  4. Kasvojumppa on mainio tapa treenata kasvojen alueen lihaksia. Seiso peilin edessä ja sano voimakkaasti toistaen XY XY XY. Kasvojumppa ehkäisee ilmeiden muuttumista jähmeäksi ja siitä saa yleensä makeat naurut! 
  5. Vesijuoksu ja vesijumppa ovat mainioita lajeja Parkinsonin tautia sairastaville. Ne eivät kuluta niveliä ja ovat tehokkaita. Mars lähimpään uimahalliin!
  6. Vanha tennispallo on oiva apuväline vahvistamaan käden puristusvoimaa. Istu vaikkapa telkkarin ääressä ja purista tennispalloa niin kovaa kuin pystyt sekunnin ajan ja vapauta. Tee 20 toiston sarjoja, kuitenkin omien voimien mukaan. 
  7. Olen aina pitänyt pyöräilystä. Sairastuttuani Parkinsonin tautiin, en enää uskaltanut ajaa aikuisten pyörää. Niinpä olen vaihtanut takaisin nuorisopyörään joka on matalampi ja siinä on pienemmät pyörät. Nyt pitkät pyörälenkit ovat taas viikoittainen harrastukseni.

 

Ravinnosta huolehtiminen tärkeää Parkinson-potilaalle

Ravinnolla on Parkinson-potilaalle suuri merkitys. Jotkut kärsivät ummetuksesta, jotkut taas laihtuvat sairauden aikana. Ravinto vaikuttaa myös joidenkin Parkinson-lääkkeiden imeytymiseen. Tähän palstalle voi jättää ravitsemukseen liittyviä vinkkejä ja ohjeita. 

  1. Olen huomannut, että etenkin runsaasti proteiinia sisältäviä ravintoaineita kannattaa välttää lääkityksen aikana. Ainakin minulla proteiinipitoiset ravintoaineet hidastavat lääkkeen imeytymistä. Suosittelen lääkkeiden ottamista tyhjään vatsaan.
  2. Parkinson aiheuttaa minulle suun kuivumista. Imeskelen usein happamia hedelmäpastilleja, sillä ne lisäävät syljen erittymistä.
  3. Jos lautanen putoaa usein ruokailun yhteydessä, kannattaa kokeilla liukuestemuovia. Se auttaa pitämään lautasen paikallaan, ja näin ruokailu helpottuu huomattavasti.
  4. Ennen saunaan menoa kannattaa syödä muutama pala lakritsia. Se nostaa verenpainetta ja ehkäisee näin mahdollista saunassa ilmenevää huimausta ja kaatumista.
  5. Olen huomannut, että happamat ruoka-aineet, kuten greippi, lisäävät minulla Parkinson lääkityksen vaikutusta. Kysykää kuitenkin omalta lääkäriltänne neuvoa, jos harkitsette kokeilua, sillä tiedän, että ainakin sydänlääkkeiden kanssa happamat ruoka-aineet eivät taida sopia.

Riittävästi lepoa ja unta    

  1. Riittävä ja hyvälaatuinen uni ovat tärkeitä kaikille. Oireiden, kuten lihasjäykkyyden, takia Parkinson-potilaalla saattaa olla nukkumisvaikeuksia.  Tähän palstalle voi jättää vinkkejä ja ohjeita helpottamaan nukkumaanmenoa.
  2. Sängyssä kannattaa käyttää liukkaista materiaaleista tehtyjä petivaatteita. Ne auttavat vaihtamaan asentoa ja kääntämään kylkeä yön aikana.

  3. Hyvä vinkki sängystä ylösnousemiseen on ripustaa sängyn yläpuolelle vahva naru. Narusta on hyvä ottaa kiinni, kun yrittää nousta aamulla ylös sängystä.
  4. Olen alkanut käyttää kokopitkää satiiniyöasua. Se helpottaa kyljen kääntämistä yönaikana ja tuntuu muutenkin mukavalta päällä. Suosittelen

 

Työelämässä Parkinsonin kanssa

Diagnoosin saadessaan monet Parkinson-potilaat ovat vielä mukana työelämässä. Tähän palstalle kerätään hyviä vinkkejä työelämässä selviytymiseen.

  1. Sormien jäykkyyden vuoksi saatoin painaa samaa tietokoneen näppäintä niin kauan, että ruudulla oli pian 15 samaa kirjainta. Tietokoneen käyttöä on helpottanut huomattavasti, kun sain näppäintoimintoa hidastettua niin, ettei kirjaimen toisto ole liian nopea. Asetuksen saa muutettua, ainakin jossakin koneissa, menemällä kohtaan Ohjauspaneeli -> Näppäimistö -> Toistonopeus.